Søg i denne blog

torsdag den 11. februar 2016

At gøre som der forventes

Indeholder affiliatelinks

Det her indlæg har været i mine tanker længe. Det udspringer sig af, at jeg den type studerende, der ofte gør lige præcis det, der bliver forventet af mig. Men jeg undrer mig over, hvad meningen med fremdriftsreformen egentlig er?

Danmark er faktisk det eneste land i Europa med fokus på studietiden. Danske studerende er faktisk rigtigt gode til at blive færdige. Andelen af danske studerende som færdiggør deres studier er iflg. CBS observers artikel på over 80 %. Danmark er det eneste land, der bruger studietiden som et succeskriterie, mens andre lande primært fokuserer på, hvor mange der færdiggør deres studier.

Jeg er i gang med min kandidatuddannelse, som jeg er startet på i forlængelse af min bachelorgrad på CBS. Vi forventes grundet den nye fremdriftsreform at klare det hele på normeret tid. Det er ikke, fordi at jeg er uambitiøs, at min første indskydelse ikke er at efterkomme denne forventning. Jeg undrer mig blot. 

Jeg ville gerne, hvis rammerne var anderledes, tage ca. 6 måneders erhvervspraktik i efteråret og prøve kræfter med ”det virkelige liv”. Det liv som politikkerne sjovt nok mener, at vi studerende bliver så chokerede over, når vi engang er færdige med vores uddannelser. Kan det måske være, fordi at vi ikke får lov til at prøve kræfter med ”det virkelige liv” grundet reformer?

På grund af fremdriftsreformen er jeg nødsaget til at begrænse et muligt praktikforløb i efteråret til max. 4 måneder, da det ellers går ud over min specialetid. 

Jeg har hørt flere af mine medstuderende sukke over, at de ville ønske, at de enten kunne forlænge studiet eller studere på halvtid. Det er ikke, fordi de er dovne eller ikke ønsker at studere. Det handler om, at de har så spændende og udfordrende studiejobs, at de vælger at lægge deres tid og kræfter på jobbet. De forsøger ligesom jeg selv at opnå den erhvervserfaring, som erhvervslivet efterspørger inden for normeret tid. De ønsker blot at forlænge studierne eller studere på halvtid, fordi de er så dedikerede til deres studiejobs, samtidig med at de ønsker at klare sig godt på studiet. Desværre er studiejobs på nuværende tidspunkt ikke en ”undskyldning” for at læse på halvtid eller forlænge studiet.


Altså de er ikke dovne. Havde jeg selv muligheden, ville jeg som sagt have haft 6 måneders praktikforløb, også ville jeg nok have skudt mit speciale en måned eller to i den anden ende. 

Det handler altså hverken om dovenskab, eller at vi som studerende ikke ønsker at studere.  Vi ønsker blot at efterkomme erhvervslivets øgede krav til erhvervserfaring, samtidig med at vi studere fuldtid. Vi kan desværre bare ikke blæse og have mel i munden, hvilket gør, at vi må gå på kompromis med længden på vores praktikforløb, og at det til tider er læsningen, der er sidste prioritet, når man knokler 15-20 timer i ugen oveni sit fuldtidsstudie. 

Ja, så spørger du mig, mener jeg, at fremdriftsreformen er en ommer. Jeg bliver faktisk helt i tvivl om, hvad fremdriftsreformens formål er. Vi bliver jo færdige med vores studier, så er det virkelig så vigtigt, om vi holder os inden for den normerede studietid?

2 kommentarer: