Søg i denne blog

fredag den 5. februar 2016

Kvinde, giv dig selv en pause



Jeg læste et indlæg på en barndomsvenindes blog om, hvordan det er at fange sig selv i at være præcis som de kvinder, man har ondt af i makeover-programmer. Læs indlægget her. Det handler om, når man fanger sig selv i at sidde i hullet træningstøj uden bh og makeup, mens man lige har set utallige afsnit af en tv-serie fyldt med glamour og sladder. 

Ved I hvad, det sker for mig flere gange om ugen, at jeg sidder i mit løse afslapningstøj, uden bh og makeup og ser utallige afsnit af mine yndlingsserier. There I said it. 

33 % af tiden har jeg stram skjorte, fuld makeup, opsat hår, stramme jeans og høje sorte støvler på. Jep, sådan ser jeg ud, når jeg befinder mig på CBS, eliternes højborg. Om jeg er på arbejde der eller til undervisning er som sådan underordnet. Dresscoden er sat, og jeg overholder den til punkt og prikke her efter 3 og 1/2 år med CBS som centrum for min hverdag. Så snart jeg kommer ind på mit kollegieværelse hopper jeg ud af mine stramme jeans, knapper skjorten op og tager mine løse afslapningsbukser på og løsner håret. Brast illusionen om den smukke og velklædte karrierekvinde, hvor alt ALTID sidder snorlige for dig nu? Beklager, men sådan er virkeligheden altså for mange kvinder.

I weekender uden planer lever jeg nærmest i mit afslapningstøj, og det afløses kun af træningstøj. Træningstøj som jeg vel og mærket føler mig allermest tilpas i af alt i min garderobe. Om der er en sammenhæng i, at det oser af overskud, når jeg iklæder mig stramme, sorte løbetights, flotte træningssko og en spraglet t-shirt, benægter jeg ikke.

Det de fleste oplever, når de kender mig fra studie eller arbejde er facaden med den stramme skjorte, makeup og opsat hår. Er det så den fuldstændige sandhed? Ser hun altid sådan ud? Svaret er nej. Jeg elsker at se sådan ud, og det er et helt bevidst valg fra min side. Min kæreste siger, at jeg retter ryggen på en anden måde og optræder lidt anderledes, når jeg kommer hjem fra CBS og ser "corporate" ud. "Det er lidt som om, du tager en rolle på dig...", har han sagt. Jeg vil delvist give ham ret. På CBS er der plads til, at du har store armbevægelser, og at du ikke taler ydmygt om, hvor stor en faglighed, du egentlig besidder. Her behøves du ikke sætte dit lys under en skæppe, og det gør jeg bestemt heller ikke, når jeg er i en social sammenhæng på CBS. Janteloven er som ikke-eksisterende på CBS.

Min pointe med her indlæg er blot, at man kun oplever en brøkdel af, hvordan andre klæder sig. Er kvinder blot en smule bevidste om, hvordan de klæder sig, og hvordan de virker på andre, så oplever du kun præcis det, som de ønsker at vise dig. Også sidder du sikkert der midt i din sofa og får dårlig samvittighed over, at du igen er endt i afslapningstøjet og ikke har makeup på, mens du binger endnu en serie? 

Drop den dårlige samvittighed. Mange andre kvinder gør præcis det samme som dig. Mig selv inklusiv. Vi kvinder sætter en facade op, og det handler til dels om, at vi meget gerne vil fremstå langt mere overskudsramte, end vi egentlig er. Det handler om usikkerhed. Vi vil helst ikke tabe ansigt over for vores medkvinder. Vi har styr på det. At vise sårbarhed og svaghed er noget, vi helst undgår. Der skulle jo nødig være noget at sætte en finger på ved vores "perfekte liv". 

Så kære kvinde. Du oplever ofte kun andre kvinders facade. Deres "perfekte" liv og "perfekte udseende" er mindst ligeså uperfekt som dit eget. Drop den dårlige samvittighed. Nyd den kage. Nyd at du i dag har truffet et valg om at elske tiden i dit afslapningstøj med den serie. Nyd livet. Fuck hvad andre tænker. Hviler du i dine valg, så har andre også automatisk lettere ved at acceptere de valg, du træffer. 

Så kære kvinde, jeg har et sidste råd: tag en pause.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar