Søg i denne blog

tirsdag den 23. februar 2016

Noget om at gøre ting alene


Vi kvinder har det med ofte at gøre ting i selskab med mindst en anden person. Disse aktiviteter omhandler alt fra at gå på toilettet til en fest til at sidde sammen med en til en forelæsning. Hvorimod vores mandlige modstykker oftest kan gøre de her ting selv. Har det noget at gøre med at mænd er mere selvstændige end kvinder? Eller har det noget at gøre med, at vi kvinder er bange for at andre ser ned på os, hvis vi ikke følger denne norm med at have selskab i disse  situationer?

Lad mig nævne i flæng flere situationer, hvor jeg ikke har lyst til at være alene:
  • I en biograf
  • På en cafe
  • På en restaurant
  • I en kantine
  • På en ferie
Det giver mig hjertebanken, koldsved og nervøse ticks bare ved tanken om at gøre en af de her ting uden selskab. Men hvorfor egentlig det? Min veninde M har oftest med en cafe latte med karamelsirup som eneste selskab komponeret det ene blogindlæg efter det andet på cafeer rundt om i København, mens min anden veninde ofte alene er taget i biografen for at nyde en film, fordi det havde hun allermest lyst til. Hold kæft hvor syntes jeg det er sejt! Hvor må det altså være befriende, at man uanset lyst eller behov egentlig blot kan gøre det uden at skulle have en veninde eller kæreste ved sin side. 

Jeg har intet imod hverken at bo selv, løbe selv, arbejde alene, studerer alene, cykle alene, tage metroen alene, men bare tanken om at flytte disse hverdagspraksisser ud af deres faste rammer giver mig myrekryb. Men hvorfor egentlig? Jeg tror, det handler om, at jeg simpelthen i bund og grund rigtig godt kan lide at dele oplevelser med mine medmennesker, ligesom de fleste andre kan. Jeg føler også, at det er mere legalt for mig personligt at henvise til en oplevelse, hvis jeg kan bruge frasen: "Kan du ikke også huske dengang, vi gjorde sådan og sådan?" Den oplevelse jeg henviser til, er du hverken bedre eller værre af, at jeg har oplevet den sammen med nogen eller alene. 

Så kære piger, vil I være med på en udfordring? Er du ligesom jeg en kylling, der ikke tør gøre nogle af de 5 ting Alene. Helt uden selskab. Er du enten ligeså sej som min veninde M eller en kylling ligesom jeg, så smid en kommentar med, hvad du gør eller har gjort. Jeg tager selv min egen udfordring op, og jeg vender stærkt tilbage med et blogindlæg om min oplevelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar