Søg i denne blog

tirsdag den 16. februar 2016

Noget om kurer og madtendenser

I Danmark fulgte ca. 10 % af danskerne i maj 2015 enten LCHF- eller Stenalderkost ifølge Politikken i denne artikel, i hvert fald nogle gange. Inden for begge diæter er det ikke tilladt at spise kulhydrater hverken fra brød, pasta, mel, havregryn, kage, ris eller pasta. Jeg må indrømme, at jeg selv har eksperimenteret med begge typer kost ind i mellem. 

Der er som sådan intet alarmerende i, at hver 10. Dansker følger en kur i ny og næ. Men det kan vel ses som en fremherskende trend det der med at være på kur. Noget jeg især igennem mit kommunikationsstuderende, så er det helt sikkert, at det er nemmere at forholde sig til noget, hvis man sætter et mærkat på. Hvis noget er en kur, er der nogle retningslinjer, og det er lettere at forholde sig til, fordi der er definitioner på godt og skidt.

Men intet er jo skidt, at det ikke er godt for noget, så skal vi ikke byde nye ”kurer” eller ”diæter” velkomne? Se dem for det de er nemlig samfundstendenser, som vi selv frivilligt kan vælge at følge eller lade være. De fleste danskere plukker, som de har lyst til fra de fremherskende madtendenser, hvilket nok primært handler om, at de fleste vel på en eller anden måde ønsker lidt adspredelse i deres kost. Altså de fleste spiser ”hybridiseret”, som Politikken kalder det.

Vi spiser alle sammen forskelligt, fordi at forskellige ”diæter” passer til forskellige typer mennesker. 

Jeg tror, at hele den her snak om diæter lynhurtigt ender ud i to lejre. Enten så følger du en diæt 100 %, også er du en succes. Eller også så følger du ikke en diæt 100 %, også fejler du. Det bliver altså lynhurtigt en sort/hvid-verden, når man snakker om diæter, hvor der er klare tabere og vindere. Men handler det egentlig ikke primært om, at det for os mennesker er langt nemmere at forhold sig til denne sort/hvide verden, frem for den ”virkelige” verden, hvor der er mere grå nuancer, hvor vindere og tabere ikke er så nemme at definere. Personligt syntes jeg, at de mennesker som dedikerer sig 100 % til diæter er helt vildt seje. Respekt. Men jeg ser bestemt heller ikke ned på de mennesker, der ligesom jeg selv plukker lidt hist og her fra fremherskende madtendenser.

Programmet ”Det ikke okay” på DR1 tager også problematikken op, om man som vært skal tage hensyn til folks allergier eller diæter, når de kommer til middag hos en som gæst. 

Meningerne er delte, og jeg må også indrømme, at jeg personligt er splittet. Klart er det nemmere at forholde sig til, hvis folk er på diæt eller har intolerancer, men hvis ens vennegruppe er på modstridende diæter bliver det svært. Jeg tyr altid til den samme løsning, når jeg samler min forskelligartede vennegruppe til spisning, nemlig buffet. Så kan alle vælge fra og til, som de lyster. Vil til slut spørge mine læsere om jeres holdninger til det at være på kur?


Hvad gør I, når I får mange gæster med forskelligartet og til tider modstridende spisevaner?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar