Søg i denne blog

lørdag den 19. marts 2016

Hej! Jeg er et curlingbarn


Lad os starte dagens indlæg med en definition. Slår man ordet curlingbørn op i Gyldendals ordbog kommer følgende oversættelse til engelsk frem: ”Overprotected children”.

Jeg vil faktisk allerede nu drage den konklusion, at jeg på nogle områder vil gå så vidt at definere mig selv som et curlingbarn! Vi, Curlingbørn er en udskældt race. Men er curlingbørn ikke blot børn, hvis forældre har ydet dem omsorg i så høj en grad, at børnene altid kontakter mor og far, når de møder udfordringer på deres vej? Kan curlingbørn hjælpes til selv at imødekomme udfordringer? Det tror jeg i høj grad, at der er mulighed for, da jeg selv er en del af denne udskældte race. Læs med videre hvis du ønsker at høre mit bud på at hjælpe de ”stakkels” curlingbørn.

Mine forældre har igennem min opvækst, (og de gør det stadig den dag i dag, trods det at jeg snart er 25 år!), at de altid har stået klar med en hjælpende hånd. De har altid draget omsorg for mig og min bror i en meget stor grad. Nogle vil sikkert mene, at de har gjort det i for stort et omfang.

Men en ting som de har gjort, der gør, at jeg skiller mig ud i forhold til, hvordan samfundsdebatten definerer curlingbørn, er det faktum, at de har lært mig hjælp til selvhjælp. ”A’hva’for’noget?” tænker du sikkert.

Jo, mine forældre har som alle andre ”curlingforældre” kørt mig til fritidsaktiviteter, kørt mig ud til venner, hentet mig sent i byen osv., men de har også lært mig vigtigheden i selv at overkomme udfordringer. De har ikke altid besvaret en given anmodning fra mig om, de ville gøre dit eller dat for mig med ”Jamen selvfølgelig gør vi det for dig”. De har faktisk i ligeså høj grad, da jeg boede hjemme, og i endnu højere grad efter jeg er flyttet hjemmefra opfordret mig til selv at overkomme de udfordringer, jeg står overfor på egen hånd. Et eksempel på det med at klare sig selv er at gøre det økonomisk, og her kommer et studiejob ind i billedet. Studiejobs er noget mine forældre altid har fremhævet over for min bror og jeg, som en ret fed mulighed for at tjene lommepenge. Noget som er enormt fedt kan jeg hilse jer at sige er at være økonomisk uafhængig af mor og far og deres bidrag til ens økonomi. Som en kollega sagde til mig den anden dag: ”Jamen, du er da ikke noget curlingbarn. Du kan jo arbejde.” Jeg vil dog trods min kollegas kommentar fastholde, at jeg er et curlingbarn, selvom jeg har lært at klare mig på egen hånd, så er det altid rart at vide, at mor og far sidder i den anden ende og kan hjælpe, hvis det hele brænder på. 

Kan du genkende nogle af mine pointer i din opvækst? Så har jeg en lille opfordring til dig, hvis du står over for en udfordring, hvor din første indskydelse er at have mor eller far på speed dial: Prøv selv. Det var alt for nu.

Ha’ en dejlig lørdag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar