Søg i denne blog

fredag den 1. april 2016

Dur ikke, næste!

Her er jeg sammen en dejlig og ny veninde. Hun er en af de piger, jeg vil gå igennem ild og vand for, og hun vil gøre det samme for mig. Hvem er dine gode veninder? Hvornår har du sidst vist dem, at du elsker de er en del af dit liv, og du ikke vil undvære dem for noget i verden?
Husker I eventyret om Klodshans? Han rejser op til prinsessen på slottet, og hun kan vælge og vrage mellem alle sine bejlere, præcis som det passer hende. Hver gang en bejler træder foran hende møder hun ham med den samme kommentar som den forrige nemlig: ”Dur ikke, næste!” Jeg har altid hæftet mig ved den scene i eventyret. For nej, hvor er prinsessen altså forkælet. Sådan kan man da ikke bare tale eller opføre sig? Men det gør hun, og mener jeg rigtig mange gør det samme i dag.

Vores samfund i dag er gennemsyret af en ”brug-og-smid-væk-kultur”. Om der er tale om sko, tøj, kærester eller venskaber er sådan set underordet. Jeg forstår godt, at vi i dag smider forbrugsgoder som sko, tøj og vandpinde ud, når vi er færdige med at bruge dem. Filmen knækker dog for mig, når vi begynder at smide mennesker ud af vores liv. Det gør direkte ked af det, at verden er blevet sådan. Jeg syntes, det er fuldstændig ubegribeligt, hvordan man kan bruge andre mennesker også smide dem væk, når man er ”færdig med dem”.

Spørger I mig, så er et venskab er ikke noget man bare smider væk. Det er et andet menneske, du vælger fra. Et venskab smider man ikke bare væk på samme måde, som man smider et par slidte sko ud. Nej, venskaber er faktisk et privilegie, og der skal faktisk to personer til at danne et venskab. Tænk hvis en anden person tænkte sådan om jeres venskab. Hvordan ville du så have det?

Personligt har jeg virkelig svært ved at slå op med en veninde, og jeg vil gå igennem ild og vand for mine piger. Uanset om vi er uenige om alt muligt, så er der stadig en grund til, at vi blev veninder. den grund holder jeg fast i med næb og klør. Nogle venskaber har man blot brug for en pause fra nogle gange, men det er ikke ensbetydende med, at man skal slå op med sin veninde, tværtimod. Man finder højst sandsyneligt ud af, hvor meget man savnede den anden person i sit liv, at ens venskab kommer stærkere ud på den anden side.

Et andet eksempel på denne brug-smid-væk-kultur er Tinder. Du swiper frem og tilbage. Du sidder præcis som prinsessen i Klodshans på din trone og siger: ”Dur ikke næste”, mens du swiper nej personen til venstre. Når I så langt til et match og en date, så er der stor sandsynlighed for, at I ikke får en anden date, da en af jer vælger ikke at gå videre med jeres nystartede relation. Det er dog klart mere legalt at vælge et andet menneske fra, når det kommer til dating, da relationen endnu ikke er etableret.


Men er brug-smid-væk-kulturen kommet for at blive? Nej, jeg vil nemlig gerne skrive eventyret om. Hvad nu hvis din veninde og dig blot er inde i en dårlig periode? Hvad nu hvis du sagde til hende, at du føler i er gået skævt af hinanden og i sammen kunne løse det, i stedet for at smide jeres venskab i skraldespanden? Måske du har gjort noget, som har gjort din veninde rigtig ked af det, men hun tør måske ikke sige det, fordi hun er bange for at ødelægge jeres venskab. Jeg tror faktisk, at dialog og gensidig forståelse kan være en løsning på rigtig mange problemer. Så næste gang du overvejer ”Dur ikke, næste”, så vælg folk til i stedet for fra og vis dine venner, at ”De dur”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar