Søg i denne blog

fredag den 6. januar 2017

Noget om mental detox og at være offline



Et nyt år - en ny start?

Rigtig godt nytår til jer alle sammen. Jeg håber, I er kommet rigtigt godt ind i det nye år. Måske har I et nytårsfortsæt, måske ikke? Det er jo her i januar, at man har tradition for at skulle blive en bedre version af sig selv i forhold at spise sundere, motinerer mere osv. You know the drill. 


Er du også altid online tilgængelig?

Jeg har et nytårsfortsæt - og som overskriften antyder, så hænger sammen med at koble af - at være offline og ikke altid være online. Er du mentalt til stede i din hverdag, og husker du ikke altid være tilgængelig online? Jeg har selv supersvært ved det. 


Jeg vil gerne være mere offline end online i min fritid i år. Det hænger jo supergodt sammen, når man har en blog ikke ;) 


Ej, jeg kan mærke, at jeg ofte kommer til at være fraværende over for mine medmennesker, fordi jeg lige skal tjekke Facebook, Instagram eller blogs. Det vil jeg gerne være bedre til at lade være med i 2017. 


Giv hjernen en mental pause

Jeg vil gerne gøre flere af de ting, som er med til at give mig mere energi. Jeg falder desværre for tit i fælden med lige at bruge alle pauser på sociale medier, tjekke blogs, se serier eller blot surfe på nettet. Det kan i for sig være godt nok - men at konstant være på gør, at min hjerne ikke slapper af, og at jeg hele tiden er tilgængelig online. 


Lav ingenting

Så i stedet vil jeg blive bedre til at bruge mine pauser på at først og fremmest: ingenting. Ja, du hørte rigtigt ingenting. Alle de der små pauser man har i løbet af hverdagen, hvor man lige haler telefonen frem, der vil jeg øve mig i at lade den blive i lommen og bare nyde at være til. Simpelthen at små pauser i løbet af dagen til mental detox. 


Drag ind i en parallel verden

Deruodver vil jeg bruge min fritid på blandt andet at læse skønlitteratur - har allerede tre titler, der ligger og venter på mig. Jeg nedprioriterer let skønlitteratur i en travl hverdag med mange siders faglitteratur hver uge på studiet, men jeg ved, hvor meget lader mig op ved at trække stikket og drage ind i en anden verden. 

Træk stikket og kom ud i naturen

En sidste ting jeg vil bruge tiden på i stedet for hele tiden at være online i fritiden er at komme ud i naturen, dyrke mere yoga og få trænet regelmæssigt. Jeg savner mine løbeture, og i julegave fik jeg et lækkert vinterløbesæt, der bare skriger på at blive luftet. Nyt løbetøj kan virkelig være en motivator for mig, når det kommer til at få løbet igen.

Det var alt fra mig i denne omgang, lad mig endelig høre om du har et nytårsfortsæt i kommentarfeltet, og hvis du har, hvad det er og hvorfor? Har du valgt ikke at have et, hvorfor ikke?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar