Søg i denne blog

tirsdag den 9. februar 2016

En cadeau til Danmarks lærere

De seneste år har læreruddannelsen og folkeskolelærer-erhvervet været noget af det allermest udskældte. Der har gået rygter om, at lærere næsten ikke lavet andet end at holde ferie.

Det er et af de allermest underbetalte og udskældte erhverv i Danmark, hvis du spørger mig. Jeg håber, at vi når debatterne om folkeskolereformen har lagt sig, kan fokusere det gode stykke arbejde vores lærere faktisk udfører på daglig basis. At vi i stedet kan hylde dem, der trods modstand og fordomme vælger at blive lærere. I er skabt af noget helt specielt. Jeg tror ikke, at jeg ville have psyke til at undervise i folkeskolen. I står model til alt fra psykisk terror, høje støjniveauer til curlingforældre. I har min fulde respekt. 

Jeg forstår godt, hvis I er trætte oven på en lang arbejdsdag, hvor I primært har brugt dagen på at slukke ildebrande, og når I så har fri, kan I passende sætte jer i sofaen og tænde for nyhederne. Her er så nyhederne omhandlende, hvor udskældt jeres erhverv er, og at I ikke arbejder nok og har alt for lange ferier. Suk. Jeg forstår godt, hvis I føler jer som et udskældt folkefærd.

Jeres rolle i dag som lærere er blevet langt mere kompleks, end den tidligere har været. I dag er ikke bare undervisere, som lærere var i vores bedsteforældres generation. I dag er i også konfliktløsere, mobbe-bandlysere, og derudover har I også en opdragende rolle. Især på mobbefronten opererer i et komplekst miljø, der ikke blot udspiller sig i skolegårdene, men i høj grad også på de sociale medier, hvor hverken lærere eller forældre altid er herre over, hvad der foregår. Jeg forstår godt, hvis I til tider finder jeres job meget udfordrende og uigennemskueligt.

Jeg håber, at vi kan nå dertil, hvor at man vælger at læse til lærer, fordi man brænder for feltet. Fordi man brænder for at lære fra sig. Fordi man brænder for at gøre en forskel. Fordi man brænder for at undervise børn. At man ikke vælger at læse til lærer, fordi ens karakterer ikke var bedre. Men at man vælger at læse til lærer, fordi man brænder for at være med til at forme Danmarks fremtid.

Jeg vil slutte mit indlæg med at sige følgende til Danmarks nuværende og kommende lærere: ”Tak fordi lige præcis du har valgt at blive lærer. Jeg ved, du hverken gør det pga. prestigen eller lønnen. Jeg ved, at du gør det, fordi du brænder for at undervise”.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar